Introductie
Missie
Voor bevoegd gezag
toezicht /handhaving
klachtbehandeling
inventarisaties RO
geluidmetingen
Voor bedrijven
Voorwaarden
Contact
Sitemap

Integrale handhaving
Wij voeren voor gemeenten, samenwerkingsverbanden en provincies handhavingstaken uit en hebben ervaring in handhaving bij bedrijven variërend in de categorieën 1 tot en met 4.

Toezicht:
Bij toezichtwerkzaamheden steken wij in, op het voorkomen van problemen. Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt. Dit betekent dat wij zoeken naar de optimale balans tussen milieu- en leefkwaliteit, voor nu en in de toekomst.

Handhaving:
Dankzij flexibele inzet en organiserend vermogen bieden wij onze opdrachtgevers ondersteuning bij uit te besteden uitvoerende taken als opsporing en handhaving bij overtredingen van milieuwet- en -regelgeving.

Werkwijze:
Wij voeren onze controles uit met of zonder afspraak, al naar gelang de wensen van de opdrachtgever.
Uit het oogpunt van efficiëntie gaat onze voorkeur uit naar het uitvoeren van controles met afspraak. Voorafgaand aan controles wordt met een standaardbrief/mail het bezoek aangekondigd zodat het bedrijf tijd heeft gereserveerd voor dit bezoek en snel op te ruimen zaken aan kant heeft gebracht. Tevens wordt daarbij aangegeven welke bescheiden klaar moeten liggen/die bij het bezoek moeten worden getoond.
Met deze aanpak ligt de focus op zaken die structureel niet goed geregeld zijn en zaken die er echt toe doen.
Krijgen wij bij het bezoek het idee dat alles er "wel heel gelikt" uit ziet, dan volgt na enkele weken nog een onaangekondigd bezoek waarbij we dan het bedrijf aantreffen zoals dit werkelijk opereert.

Na het voorbereidend dossieronderzoek per inrichting om de vergunde / bekende situatie te doorgronden en vigerende regelgeving / voorschriften in kaart te brengen, volgt het bezoek. Hierbij wordt beoordeeld in hoeverre de aangetroffen bedrijfssituatie overeenstemt met de in het dossier bekende situatie waarbij tevens getoetst wordt of artikelen/voorschriften voldoende worden nageleefd.
Controles vinden desgewenst ook in de avond-/nachtelijke uren al dan niet in het weekend plaats.

Bij integrale controles kunnen (naar wens van de opdrachtgever) de volgende zaken aan de orde komen:
o    het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer / Regeling algemene regels voor inrichtingen
      milieubeheer of de Omgevingsvergunning (milieudeel) 
o    etc.
Indien ons zaken op een ander gebied opvallen, dan geven wij u dit aan.

De te rapporteren constateringen worden besproken met de ondernemer.
Na het bezoek stellen wij een integraal controlerapport met constateringen (eventueel ter verduidelijking met foto’s van de overtreding) en uit te voeren acties om de overtredingen te beëindigen op onder vermelding van de overtreden voorschriften die voor de inrichting gelden. In het rapport wordt een voorstel gedaan voor een termijn waarna hercontrole kan volgen.
Indien gewenst kan ook een handhavingsbrief (in uw standaard opmaak aangeleverd) worden opgesteld.

Kamer van Koophandel nummer 30160227 | BTW nummer: NL119076895B01